ایستگاه مرکزی بتن

 ایستگاه مرکزی تولید بتن به کارگاهی گفته می شود که بتن را با مقیاس صنعتی و تحت شرایط خاص تولید می کنند و به مصرف کنندگان میرساند.

 در پروژه های عمرانی بزرگ مانند راه سازی و سدسازی تمایل پیمانکاران بر این می باشد که ایستگاه تولید بتن با مقیاس متناسبی با نیاز پروژه در منطقه احداث شود. این کار به خاطر این می باشد که هزینه ساخت و احداث یک ایستگاه مرکزی بتن  به مراتب از خرید بتن مورد نیاز  مقرون به صرفه تر است.

برای مدیریت یک ایستگاه ساخت بتن مواردی از قبیل مباحث تئوری و آزمایشگاهی پیرامون بتن، تولید بهینه، مدیریت زمان، مهندسی سیستم، حسابداری و بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

ایستگاه مرکزی بتن

ایستگاه مرکزی بتن چیست؟

ایستگاه مرکزی بتن یا کارخانه تولید بتن، مجموعه هایی می باشند که بتن را با مقیاس های صنعتی یا تحت شرایط ویژه تهیه میکنند و با تراک های مخصوص حمل بتن به مصرف کننده عرضه می شود.

تمامی این کارخانه ها با تهیه ی محوطه کارگاهی وسیع و نصب بچینگ پلانت و تهیه مصالح  مواد اولیه اقدام به تهیه بتن با حجم بالا می کنند. همان طور که گفتیم یکی از دستگاه هایی که در این کارگاه ها وجود دارد دستگاه بچینگ پلانت می باشد که شما میتوانید برای خرید بچینگ پلانت با مجموعه نوید صنعت بتن تماس بگیرید.

بچینگ پلانت چیست؟

بچینگ پلانت در واقع هستهٔ اصلی یک ایستگاه  مرکزی تولید بتن می باشد.

مخلوط‌ساز یا بچینگ بلانت با استفاده از پمپ‌های تعبیه شده بر روی دستگاه ، سیمان را از سیلو و سنگدانه‌ها را از دپو، با نسبت‌های مشخص به داخل دیگ بتن میریزد و با استفاده از پمپ آب، مقدار معین عبوری از کنتور آب را نیز به داخل دیگ هدایت می کند و سپس در دیگ مورد نظر همه این مواد با هم ترکیب می شوند و از قسمت تخلیه به قسمت هم زن یا همان میکسر ریخته می شود.

قیمت خرید بچینگ بلانت به عواملی همچون ظرفیت، مدل آن و.... بستگی دارد. ظرفیت تولید بتن توسط بچینگ بلانت بر اساس حجم دیگ آن تعیین میشود که حجم آن در 3 مدل  0.5، 0.75و 1 متر مکعب وجود دارد.

اجزای ایستگاه مرکزی بتن

ایستگاه مرکزی بتن توسط دستگاه های مختلفی تولید می شود. اجزای ایستگاه مرکزی بتن شامل:

دپوی سنگدانه ها

سنگدانه های مورد استفاده در ساخت بتن را به سه گروه ماسه، شن نخودی و شن بادامی دسته بندی می شود و هرکدام از این مصالح ساختمانی به صورت جداگانه نگهداری می شود و در زمان تولید بتن، ترکیب این مواد باید دقیق و معین باشد. این نکته را در نظر بگیرید که در مناطقی که سردسیر است سنگدانه ها را در سیلوی مخصوصی نگهداری میشود تا مواد و مصالح آن دچار یخ زدگی نشود .اما درحالت کلی سنگدانه ها را به شکل دپو شده در کنار ایستگاه انباشته می شود.

دپوی سنگدانه ها

 شرکت ها برای جداسازی سنگدانه از یک دیوار حایل استفاده می کنند. این دیوارهای حایل یا جدا کننده در پشت دستگاه بچینگ پلانت به شکل شعاعی قرار میگیرد تا قادر باشد حداقل سه ناحیه مجزا از یکدیگر برای دپوی ماسه، شن نخودی و شن بادامی ایجاد بکند. مقادیر شن و ماسه مورد نیاز توسط دستگاه دراگلاین به سمت سامانه پیمانه کن انتقال داده میشود. دستگاه دراگلاین یک نوع بالابر ثابت است که باید روی دستگاه بچینگ پلانت نصب بشود.

سیلوی سیمان

سیلوها برای نگهداری سیمان در تولید بتن استفاده میشود. سیلوها شکل استوانه ای بلندی می باشند که روی پایه های بتنی نصب می شود. ظرفیت سیلو 300 تن هستند. تعداد این سیلوهای مورد نظر در ایستگاه بتنی بستگی به مقدار تولید بتن دارد.

مخزن آب

برای ساخت بتن، منبع آب کنار بچینگ پلانت قرار میگیرد و آب با استفاده از پمپ آب به درون دیگ بچینگ برای ترکیب شدن مواد اولیه روانه می شود. وظیفه کنتور آب، اندازه گیری مقدار آب به درون دیگ  بچینگ بلانت می باشد. هر ایستگاه بتن بر اساس ظرفیت تولید بتن مورد نظر دارای مخازنی با ظرفیت های گوناگونی می باشد. 

تراک میکسر 

در حالت کلی به مخازن نگهداری بتن که روی کامیون نصب می شود تراک میکسر گفته می شود. تراکم میکسرها با سرعت زاویه ای یعنی حول محور مرکزی خود می چرخد. تراک میکسر در قسمتی مخصوص زیر بچینگ پلانت تعبیه شده اند و از آن جا از دیگ بتن به درون کامیون خالی می شود.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. کارشناسان مجموعه نوید صنعت بتن آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما نیز می باشند.