بچینگ پلانت چیست؟

بچینگ پلانت دستگاهی می باشد که مواد تشکیل دهنده بتن را با هم ترکیب کرده و بعد از فرایند های مختلفی بتن با ظرفیت های متفاوتی  تولید می شود. برای تولید بتن از مصالحی  مشخصی مانند  سیمان، آب و سنگدانه ها استفاده می شوند در حقیقت تمامی این مواد با هم ترکیب می شوند. به این نسبت مصالح مشخص، طرح اختلاط بتن نامیده میشود.

طرح اختلاط بتن به صورت وزنی و یا به صورت حجمی ارائه می شود که محاسبه آن کمی پیچیده می باشد. این کار به عواملی همچون بزرگترین بعد دانه، مصالح با کیفیت، مقدار آب لازم، مقدار سیمان و ... بستگی دارد. شما میتوانید برای خرید دستگاه بچینگ پلانت با مجموعه نوید صنعت بتن تماس بگیرید.

بچینگ پلانت چیست؟

اجزای تشکیل دهنده بچینگ پلانت

دستگاه بچینگ پلانت شامل قسمت هایی همچون سیلوهای سیمان، منبع آب، مخزن شن و ماسه، باسکول شن و ماسه، باسکول سیمان، انواع مکیسر، اتاق اپراتور، انتقال سیمان و کنتور آب می باشد.

سیلوهای سیمان محلی برای ذخیره سازی سیمان هستند که با توجه به اندازه ایستگاه مرکزی بتن، بین 3 تا 5 سیلو میتواند قرار بگیرد. همچنین آب موردنیاز با توجه به طرح اختلاط  بتن از منابع ذخیره سازی وارد میکسر های بچینگ پلانت می شوند و با مقدار مشخصی از شن و ماسه که مقدار آن ها توسط باسکول معین می شود، در داخل انواع میکسر مخلوط می شوند.

مراحل تولید بتن در بچینگ پلانت

برای تولید بتن در بچینگ پلانت مراحلی وجود دارند که شامل:

  1. در ابتدا مرحله استفاده از این دستگاه باید میکسر دستگاه، نوار انتقال مصالح و سایر قسمت هایی که قرار می باشد از آن ها استفاده شوند، از روشن بودن و خالی بودن آن ها اطمینان حاصل پیدا کنید.
  2. بعد از چک کردن دستگاه های مختلف، با استفاده از آژیر و یا هر وسیله دیگر به کارکنان موجود در کارگاه اعلام می شود که عملیات ساخت بتن در حال شروع شدن می باشد تا تمامی افراد غیر متخصص از محل خارج شوند.
  3. در این مرحله نوبت به وزن گیری و افزودن مصالح ساختمانی  می باشد. ابتدا سنگدانه های که شامل شن نخودی و بادامی و ماسه هستند به درصد های مشخصی از طریق نوار نقاله انتقال پیدا می کند. پس از منتقل کردن سنگدانه ها، نوبت وزن گیری و افزودن سیمان ها می باشد.
  4. حالا نوبت اضافه کردن آب به داخل مصالح و میکس شدن آن ها می باشد. زمانی که فشار آب بسیار کم می باشد از پمپ های آب استفاده میشود تا با فشار بالایی آب به داخل مصالح ریخته شود.
  5. بعد از وزن گیری مصالح  ساختمانی مختلف و کامل شدن مرحله بارگیری آن، تمام متریال های مورد نیاز به داخل میکسر ریخته می شود و عملیات مخلوط شدن، آغاز می شود. پس از اتمام کار، بتن ساختمانی تخلیه میشود.
  6. زمان تشکیل بتن با یک دیگر متفاوت است در حقیقت زمان تشکیل بتن ساختمانی به عواملی همچون نوع میکسر، نوع بچینگ پلانت و... بستگی دارد. 

مراحل تولید بتن در بچینگ پلانت

انواع بچینگ پلانت از نظر نوع تولید بتن

بچینگ پلانت از نظر نوع تولید به دو قسمت تر و خشک تقسیم بندی می شود که شامل:

بچینگ پلانت تر

در بچینگ پلانت تر تمامی مصالح به صورت همزمان ترکیل می شود و در آخر بتن تولید شده تخلیه می شود.

بچینگ پلانت خشک

در بچینگ پلانت خشک، ابتدا سنگدانه ها و سیمان ها با هم مخلوط می شوند و بعد از آن به تراک میکسر منتقل می شود. آب مورد نیاز در حین میکس کردن آن به آن اضافه می شود و در نهایت بتن تولید شده تخلیه می شود.

انواع بچینگ پلانت از نظر ساختار

بچینگ پلانت از نظر ساختار هم به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که شامل:

بچینگ پلانت ثابت

بچینگ پلانت ثابت بیشتر در کارخانه های تولید بتن و مواردی که نیاز به بتن ریزی در حجم های بالا می باشد استفاده میشود.  از این دستگاه در مکان هایی مانند سد سازی، فونداسیون و... استفاده میشود.

بچینگ پلانت متحرک

از بچینگ پلانت های متحرک معمولا در ساختمان سازی به کار می رود که فاصله پروژه تا کارخانه تولید بتن زیاد می باشد. در این شرایط انتقال بتن از کارخانه های بتن سازی بسیار هزینه زیادی دارند به همین خاطر این افراد دستگاه بچینگ پلانت متحرک خریداری میکنند.

انواع بچینگ پلانت

بچینگ پلانت در مدل های مختلفی تولید میشود که شامل:

انواع بچینگ پلانت

بچینگ پلانت دراگلاینی

بچینگ پلانت دراگلاین یکی از قدیمی ترین دستگاه های بچینگ پلانت می باشد. در این سیستم با استفاده از یک شن کش، مصالح را به درون سیستم منتقل می شود و تمامی مصالح  وزن گیری می شوند.

بچینگ پلانت طرح لیبهر

یکی دیگر از مدل های این سیستم، دستگاه بچینگ پلانت طرح لیبهر می باشد. ظرفیت این دستگاه متفاوت می باشد و شما بر اساس میزان تولید بتن خود میتوانید از این دستگاه استفاده کنید.

بچینگ پلانت طرح فیدری

از جمله مزایای دستگاه بچینگ پلانت طرح فیدری میتوان به جمع و جور بودن آن و هزینه کم آن اشاره کرد. شما میتوانید برای خرید بچینگ پلانت طرح  لایناربین با مجموعه نوید صنعت بتن تماس بگیرید.

بچینگ پلانت تویین شفت

یکی از معروف ترین این سیستم ها، دستگاه بچینگ پلانت تویین شفت می باشد. این مدل از بچینگ پلانت به دلیل مزایای بی شماری که دارد بسیار پرفروش می باشد.